Talentele juniorilor

12 martie 2013

Ideea din spatele cărții Ce poți face cu două cuvinte este următoarea: în urma unui concurs cu peste o mie de participanți, s-au ales 21 de texte și desenele a 10 ilustratori pentru a se edita o antologie cu creații ale micilor talente din România. Liviu Papadima scrie o prefață - din care am citat la începutul recenziei - care explică, într-un stil ce va fi deseori regăsit în textele publicate în antologie, cum a fost concepută această lucrare.

Vârsta autorilor este cuprinsă între 8 și 16 ani, dar majoritatea au 12, 13 sau 14 ani. Talentul lor este evident. Imaginația - atât a ilustratorilor cât și a micilor scriitori - nu cunoaște limite. Este surprinzător să descoperi la un copil de doar 13 ani (Horia Andrei Muraru) ideea, atât de artistic pusă pe hârtie, a unui dialog între câteva dulapuri depozitate într-un spațiu întunecat. Fiecare își povestește pățaniile din timpul în care au fost utili pentru cineva. Fiecare personaj-dulap în parte are personalitate proprie, iar întâmplările diferă radical de la personaj la personaj. Sfârșitul este absolut surprinzător.

În alte situații (spre exemplu la Ana Octavia Georoceanu) se observă influența actualelor probleme de mediu, cum ar fi cea a deșeurilor. Dulapul magic este o povestire în care un dragon mâncător de deșeuri regurgitează peste orașul numit Cetatea Poveștilor tot felul de ambalaje nereciclabile. În lupta pentru salvarea orașului apar unele elemente clasice de poveste, cum ar fi eroul curajos și dezinteresat sau călătoria inițiatică, dar și unele elemente relativ noi. Este vorba în special de personajul (aparent) negativ, care este de fapt un personaj ca oricare altul, doar că are o problemă care îl face să reacționeze negativ fără voia lui.

O combinație de elemente clasice de basm și de tendințe noi din zona fantasy se mai găsesc și în alte povestiri, cum ar fi cea a lui Matei Bumbuț, Billy Bob Gonzales (BBG) și Vaca Imaginară sau în Povestiri din frigider a Mariei Nicolae.