Lavinia Braniște – Rostogol merge acasă

15 septembrie 2016

În ultimii ani editurile din România au început să publice din ce în ce mai multe cărți pentru copiii de toate vârstele. După ani de zile în care nu apăreau nici măcar prea multe traduceri, acum librăriile sunt pline de cărți frumos ilustrate și de o evidentă calitate literară, pe care părinții le pot citi copiilor sau pe care copiii înșiși le pot citi odată ce învață alfabetul. Una din editurile care se ocupă de acest gen de literatură este editura Arthur, un „copil” al editurii Art, care de câțiva ani a inițiat și un concurs de debut adresat autorilor care scriu cărți pentru copii. Manuscrisul câștigător pe anul 2014 a fost micul roman Rostogol merge acasă, de Lavinia Braniște. Cartea a apărut în 2016, și este foarte bine ilustrată de Andrei Măceșanu. Pe Lavinia Braniște o știam în postura de prozatoare pentru oameni mari, să zic așa. I-am citit volumul de povestiri Escapada, apărut la Editura Polirom, și am descoperit o prozatoare de mare talent, care m-a că merită toată atenția. Dacă Escapada este o carte mai curând deprimantă și apăsătoare, acest volum, care se adresează mai ales copiilor între 0 și 7 ani, m-a făcut să râd în hohote. Se pare că autoarea scrie cu aceeași plăcere și cu același talent și povestiri grave, dar și povestioare amuzante pentru copii. Și nu e deloc ușor, orice ar crede oamenii, să scrii pentru copii. Cred că este chiar mai greu decât pare, fiindcă, așa cum am tot zis-o, copiii sunt neiertători, dacă nu le place o carte, pur și simplu o abandonează, fără resentimente.

Citește în continuare.