‘Cuvânt cu-cuvânt’ sau cum se fac poveştile

10 septembrie 2012

Una din multele teorii mega-elaborate despre univers, lume, viaţă şi tot speculează că înţelepciunea sau cunoaşterea veritabilă a tot ceea e important sălăşluieşte cu precădere în mintea copiilor. Apoi, noi toţi, pe parcursul procesului de creştere şi al trecerii timpului, ne tâmpim sistematic şi iremediabil. De ce? Probabil fiindcă, ipotetic, în momentul imediat următor naşterii noastre suntem, cronologic vorbind, cei mai apropiaţi de ceva... de ceva (probabil cel puţin la fel de important ca ceea ce se petrece după moarte), de care uităm treptat. Unii, mai breji poate, înţeleg situaţia, o ghicesc şi devin precauţi, străduindu-se să mai conserve sau să recatalizeze motoarele care îi animaseră în copilărie. Ce poţi face cu două cuvinte, antologia coordonată de Liviu Papadima, apărută anul trecut la editura Arthur (Grup Editorial Art), e o asemenea tentativă. Dacă o fi naivă sau nu, nu mă încumet să speculez. Până una, alta, poate asta contează, ca iniţiativa să fie tocmai un gest de bravură infantilă ce permite reintrarea în zonele liminale dintre realul rezonabil şi naraţiunile alternative ludice.

Volumul cuprinde proză scurtă şi poezie, iar colaboratorii sunt nume cunoscute ale sferei literaturii române contemporane: Adina Popescu, Simona Popescu, Dan Sociu, Dan Stanciu, Grete Tartler, Florin Bican, Florin Dumitrescu, Matei Florian, Laura Grünberg, Ioana Nicolaie, Robert Şerban, Vlad Zografi, George Ardeleanu, Fanny Chartres, Adela Greceanu, Călin-Andrei Mihăilescu, Radu Paraschivescu şi Doina Ruşti. Tot proiectul porneşte de la o provocare nostimă a domnului Papadima, adresată atât autorilor, cât şi cititorilor tineri ai volumului: de a explora posibilităţile creative oferite de un binom ales arbitrar. Astfel, volumul e compus din trei segmente, fiecare parte fiind dedicată unuia din următoarele cuplete: aripi - lacrimă, cocoloş - explorator, tatuaj - pelerină, iar ilustraţiile Irinei Dobrescu dau întregii antologii aspectul unei jucării fine, interactive şi ispititoare.

Citiţi restul articolului aici.